понеділок, 10 березня 2014 р.

Опис власного досвіду

Не кожен учень у майбутньому стане математиком, фізиком чи лірико, але кожній дитині хочеться мати міцне здоров’я, щасливу родину, відданих друзів, зробити успішну кар’єру , тобто стати самодостатньою особистістю, яка зможе сповна реалізувати себе в суспільстві. Навчити людину бути щасливою, успішною та здоровою покликаний курс «Основи здоров я», що готує особу до повноцінного життя з активною участю в забезпеченні півня безпеки в оточуючому середовищі та інших сферах існування. Учні, які закінчують шкільний курс, повинні правильно оцінювати свої фізіологічні та психологічні особливостей стан захищеності, знати свої права та обов’язки громадянина, вибирати оптимальну лінію поведінки при небезпеці, конфліктах, володіти прийомами першої медичної допомоги, знати систему загальнолюдських цінностей.     
       Збереження й зміцнення морального, фізичного та психічного здоров’я  вихованців є одним із пріоритетних завдань загальноосвітньої школи, на що наголошує Концепція загальної середньої освіти. Навчальний заклад сьогодні має створити умови для збереження та зміцнення здоров’я учасників навчально-виховного процесу. Головне завдання школи – навчити дітей вести здоровий спосіб життя. Основні цілі предмета «ОЗ» - профілактична та розвивальна.
       Предмет «ОЗ» дає дітям шанс сформувати важливі життєві уміння, які допомагають їм зберегти здоров’я, гармонійно розвиватися й у майбутньому стати успішними.
       Предмет «ОЗ» у Маловисківській ЗШ №4 викладає вчитель першої кваліфікаційної категорії Берсіменко Т.Г.
       Закінчила в 1982 році Кіровоградський педагогічний інститут ім. О.С. Пушкіна. У Маловисківській загальноосвітній школі №4 працює 22 роки.
       Змалку бачила себе тільки в ролі вчителя, грала в школу. На її життєвий вибір великою мірою вплинула вчителька української мови та літератури Хмелівської ЗОШ Клюшник Л.П.. Вона стала для неї взірцем педагогічної майстерності й життєвої мудрості.
       Освіта ХХІ століття – освіта для людини. Предмет «Основи здоров’я»  був запроваджений у 2005 році.
       Життя – вічна наука.
       Сьогодні воно змінюється стрімко, часом непередбачуваною. У щоденній клопіткій праці ,здійснюючи крок за кроком, вона робить процес навчання цікавим, різноманітним, демократичним. Освіта сьогодення спрямована на умови демократії ринку, новітніх наукових інформаційних технологій.
       Уся педагогічна практика сучасної школи спрямована на те, щоб роки перебування в ній були власне життям.
       Ідеалом сучасного навчання є особистість з гнучким розумом, з високою реакцією на все нове.
       Мета предмета «ОЗ» допомогти учням сформувати цінності, особисті якості життєві компетентності, необхідні для здоров’я, безпеки та особистого успіху. сьогодні здоров’я людини – це її загальне благополуччя (фізичне, соціальне, духовне, інтелектуальне, емоційне) Благополуччя людини найбільшою мірою залежить від поведінки та способу життя людини. Навчання здорового способу життя потребує нових підходів.
       Головне завдання предмету – вплинути педагогічними методами на свідомість і поведінки учнів шляхом розвитку у них цінностей, життєвих і спеціальних навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки, гармонійного розвитку та особистого успіху.
       Навчання здорової, безпечної поведінки вчитель здійснює на інтегрованому змісті, безпосередньо пов’язаній з реальним життям учнів, основними сферами їхньої життєдіяльності, потребами, проблемами, рівнем та актуальними завданнями особистого розвитку.
       Зупинимося на окремих моментах досвіду вчителя. Тетяна Григорівна здійснює навчання на засадах формування позитивної самооцінки і розвиту життєвих навичок, реалізує гуманістичні підходи і кращі здобутки фундаментальних теорії виховання та впливу на поведінку. Використовує інтерактивні методи навчання, що базуються  на залученні і співпраці. Процес викладання енергійний, привабливий і продуктивний; ураховує індивідуальні стилі навчання і мислення, застосовує опорні схеми.
       За своїм призначенням, змістом і методами навчання цей предмет відмінний від інших. В процесі викладання цього предмету вчитель старається вплинути на свідомість і поведінку учнів. Адже якість життя людини, її здоров’я, безпека і благополуччя залежать від її поведінки та способу життя. Навчально-виховні впливи спрямовує на формування у дітей позитивних цінностей, знань, ставлень, умінь і навичок. Набуті у процесі навчання життєві навички сприяють підвищенню навчальних досягнень учнів ,полегшують їхню соціальну адаптацію, допомагають адекватно сприймати себе і оточення, навчає налагоджувати позитивні міжособистісні стосунки, критично і творчо мислити, приймати відповідальні рішення ,розв’язувати проблеми і керувати стресами. Ці навички дадуть змогу молодим людям ефективно відповідати на виклики і розв’язувати проблеми, щоденного життя, підтримувати високий рівень емоційного благополуччя. Вчитель приділяє особливу увагу сприйняттю учнями позитивних цінностей і виробленню адекватних ставлень.
        Застосовує тренінгові методи у своєму навчальному закладі. Ці методи працюють, бо діти застосовують програму значно швидше і ефективніше. Тренінги дуже подобаються дітям. Діти на уроках мають можливість рухатись, спілкуватись, разом набувати знання. Отримують реальні знання на практиці, розвивають здатність логічно мислити, вміло висловлювати свої думки. Набувають навичок здорового способу життя, приймають рішення в надзвичайних ситуаціях, сказати «Ні» небажаній пропозиції.
       Особливу увагу приділяє оздоровчим вправам, системно їх проваджує на уроках сприяє формуванню здоров’я  зберігаючої компетентності кожного підлітка.
       На уроках вчителька моделює ситуації, використовує рольові ігри, вчить учнів оцінювати події і свої вчинки, співпрацювати з іншими людьми; практично відпрацьовує дії підлітків у конкурсних ситуаціях.
       До кожного уроку визначає тему, мету, використовує обладнання. Для ефективного змісту впроваджує активні та інтерактивні методи навчання, які залучають переважну більшість учнів до обговорення проблем здоров’я та набуття життєвих навичок.
       Вчителька вчить учнів оформляти порт фоліо. Так, у 8 класі вона запропонувала скласти порт фоліо на тему: «Я – здорова людина»
       Структура:
І сторінка –     фотокартка, П.І.П., клас, повна назва школи;
ІІ сторінка –    відомості про учня, батьків, фото, малюнки;
ІІІ сторінка –  «Моє фізичне здоров’я »; режим дня, зріст та вага за роками, корисні звички, шкідливі звички, відвідування спортивних секцій та досягнення, нагороди; режим харчування та улюблені блюда (рецепти), індивідуальна оздоровча система;
ІV сторінка -   «Моє соціальне здоров’я »: сімя, друзі, домашні тварини, захоплення, довкілля.
V сторінка -    «Моє інтелектуальне здоров’я ».: найулюбленіші шкільні предмети, важкі предмети, я відвідую додаткові та факультативні заняття, шкільні гуртки,   динаміка навчальних досягнень.
VІ сторінка – “Моє психічне здоров’я »: мій характер (позитивні риси та негативні) , які я хотів би виправити, мій настрій найчастіше…,що впливає на настрій, я борюсь  із поганим настроєм…тощо.
VІІ сторінка – «Моє духовне здоров’я »: світ моїх захоплень; мої улюблені книги, пісні, вірші, фільми, автори ,виконавці тощо. Відвідування театрів, виставок.
VІІІ сторінка – “Моє майбутнє»: Я хочу стати…(професія), для цього я буду навчатись у…, в  особистому житті  я…
У своїй роботі вчитель використовує такі методи:
- слово вчителя;
- самостійна творча робота;
- інтерактивний метод «Мікрофон»
- «Мозковий штурм»
- робота в парах
- робота в малих групах
- «Мозкова атака»
- ситуативно-рольова гра
- самостійна робота учнів
- робота з підручником
- виконання тестових завдань
- ігри
 - комп’ютерні презентації
- робота за комп’ютером
- дебати
 - життєві ситуації
- пізнавальні ігри
- оздоровчі вправи
- продовжити речення
- бесіди
- вікторини
- інформаційні блоки
- руханки
- практичні роботи
- бліц-опитування
- робота з таблицею
- самонавчання
- тестування
- використання історій, легенд, казок, віршів
- написання творів, диктантів
- самоперевірка
- колажі
- додаткова інформація
- робота з текстом
- творчі конкурси, фестивалі
- відеофільми
- інсценування мініатюр
- реферати
- повідомлення
- виконання проектів
- створення портфоліо
Форми роботи
- рольові ігри
- створення плакатів
- крос-тести
- блок-схеми
- малюнки
- інтерактивні презентації
- відповіді на запитання й опитування думок
- виступи агітбригад, вистав, концертів.
       Та використовує методику розвитку життєвих навичок; прискореного навчання на основі опорних когнітивних схем, «рівний-рівному»
       У своїй практиці використовую написання творів, диктантів. Так, діти писали твори на такі теми: «Бережи здоров’я змолоду», «Одного разу я потрапив у натовп», «Вогонь – друг, вогонь - ворог». Диктанти: «Обережно гриби», «Дорожні знаки», «Що треба знати про ВІЛ/СНІД», «Будь обережним на льоду», «Купання на воді» та ін.
       Учні готували проекти за темами: «Раціональне харчування», «Шкідливі звички», «Людина та натовп», «Ми – за здоровий спосіб життя», «Юні інспектори руху», «Харчові отруєння».

       Діти пишуть реферати, готують повідомлення, малюють малюнки, складають кросворди, складають ситуаційні задачі, створюють плакати, випускають газети.

Немає коментарів:

Дописати коментар